معرفی انواع فرش بر اساس نخ استفاده شده

معرفی انواع فرش بر اساس نخ استفاده شده

فرش های ماشینی از نظر جنس الیاف به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از فرش های ماشینی پشمی ، فرش های ماشینی اکریلیک ، فرش های ماشینی پلی استر و فرش های ماشینی پلی پروپیلن.

هر فرش از سه نوع نخ تشکیل می شود : نخ پرز یا خاب فرش، نخ تار و نخ پود

نخ پرز یا خاب فرش جهت بافت گره های رنگ مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت که به دور نخ پود به شکل گره و یا به شکل U قرار می گیرد. جنس این نخ می تواند صد در صد اکریلیک، مخلوط اکریلیک با پلی پروپیلن، صد در صد پلی پروپیلن ، پلی استر و یا ابریشم مصنوعی باشد.

نخ تار فرش از جنس مخلوط پنبه پلی استر است. کیفیت الیاف مصرفی و نحوه ی ریسیده شدن آن بر روی زیبایی فرش بسیار تاثیر گذار است.

نخ پود در فرش های اکریلیکی صد در صد پنبه است.

عمده کاربرد نخ جوت در پود فرش ماشینی است و کیفیت نخ جوت از نظر یکنواختی، مقاومت و ظرافت رابطه مستقیم با کیفیت فرش ماشيني دارد. یعنی هر چه جوت به کار رفته کیفیت بیشتری داشته باشد طبعاً فرش ماشيني مرغوب تری از آن تولید می شود. اگر به پشت فرش دقت کنید الیاف طلایی رنگ جوت را می توانید ببینید.

نخ خاب فرش عامل مهم و تعیین کننده ی عمر فرش است که از جنس اکریلیک ، پلی پروپیلن و یا مخلوطی از این دو می باشد.

در یک فرش ماشيني سنتي 12متری معمولا” حدود 82% آن نخ خاب 12% نخ پود و 6% نخ تار می باشد.

 

فرش های ماشینی پلی پروپیلنی (BCF)

این فرش ها از لحاظ ظاهری مانند فرش های اکریلیک هستند اما قیمت آن ها پایین تر است. فرش های پلی پروپیلنی رطوبت کمتری را به خود جذب می کنند لذا برای استفاده در مناطق با رطوبت بالا مناسب اند. نسبت به سایر فرش ها مقاومت بیشتری در معرض نور خورشید دارند ، مشکلات بهداشتی ایجاد نمی کنند و در برابر کشش مقاوم اند. این فرش ها پس از شستشو سریع خشک می شوند و در برابر اکثر مواد شیمیایی مقاوم اند.

از معایب فرش های ماشینی میتوان به جذب سریع آلودگی، سخت پاک شدن لکه های روغنی اشاره کرد. علاوه بر این فرش ها لطافت و نرمی خود را زودتر از دست می دهند.

فرش های ماشینی پلی پروپیلنی ، قابلیت بازیافت دارند که با توجه به محدود بودن منابع نفتی ، این موضوع کمک بزرگی در حفظ محیط زیست می کند.

با توجه به مطالب گفته شده در این نوع فرش، استفاده از فرش‌های پلی‌پروپیلن و پلی استر در فضاهای باز، استخرها، اتاق کودک، آشپزخانه و سایر محل‌هایی که نخواهید برای کفپوش کردن آن هزینه‌ی زیادی انجام دهید مناسب خواهد بود.

 

معرفی انواع فرش بر اساس نخ استفاده شده

فرش های ماشینی پلی استری             

این گونه فرش ها دارای رنگ و لعاب بهتری نسبت به فرش های ماشینی پلی پروپیلنی هستند و از زیبایی چشمگیری برخوردارند . به همین دلیل فرش های پلی استری با تنوع طرح و رنگ بیشتری روبرو هستند. فرش پلی استر به دلیل عدم پرز دهی برای افرادی که دارای حساسیت و آلرژی هستند مناسب تر است.جذب رطوبت فرش پلی استر  نیز بسیار پایین است .

فرش ماشینی پلی استر علاوه بر مزایایی که دارد ، معایبی هم دارد : ثبات رنگی فرش ماشینی پلی استر و اکریلیک تقریبا یکسان است اما پلی استر به مواد شوینده الکل دار حساس است و به مرور زمان در اثر شستشو رنگ اصلی خود را از دست می دهد. الیاف پلی استر که در فرش ماشینی استفاده می شوند ظریف و بسیار نازک هستند و طول عمر پایین تری نسبت به فرش اکریلیک دارند. فرش پلی استر در مکان های پر رفت و آمد توصیه نمی شوند چرا که از ویژگی های برگشت پذیری بالا و مقاومت در برابر پاخور بودن برخوردار نیست و به مرور زمان ، فرش سفت یا به عبارتی کوبیده می شود. فرش های پلی استر تحمل شستشو زیاد را ندارند و حالت اولیه خود را از دست می دهند.

 

فرش های ماشینی اکریلیکی

فرش ماشینی آکریلیک به دلیل ویژگی های خاص خود جزء بهترین فرش های ماشینی موجود در بازار می باشد .

این نوع فرش نسبت به سایر فرش ها طول عمر بالاتر و دوام بیشتری دارد . از نظر آبرفت و تغییر طول آن در بلند مدت، بسیار کم و ناچیز است. این فرش ها در هنگام شستشو و سپس خشک شدن در مقابل نور آفتاب تغییر رنگ و کیفیت نخواهند داشت در صورتی که در فرش های پلی پروپیلنی بعد از مدتی شاهد رنگ پریدگی، سفت شدن و تخته شدن نخ خواب فرش خواهیم بود.

فرش های اکریلیک مقاومت بالایی در برابر گرما دارند و به مدت 5 دقیقه می توانند گرمای یک اتوی داغ را بدون سوختگی تحمل کنند. همانطور که می دانید در صورت اتفاق افتادن این عامل بر روی فرش های غیر اکریلیک شاهد فرورفتن اتو در فرش و حتی سوراخ شدگی و آتش گرفتن فرش خواهیم بود.

فرش های اکریلیکی به مرور زمان دچار سایش و خوردگی نمی شود در صورتی که فرش های پلی پروپیلنی به مرور زمان دچار این اشکال می شوند.

از لحاظ زیبایی باید ذکر شود که فرش های اکریلیک قابل مقایسه با سایر فرش ها نیستند. البته نسبت به سایر فرش ها مشکلاتی نیز دارد که پرزدادن نخ خاب آن از جمله این مشکل است. که البته برای رفع این مشکل از فناوری هیت ست استفاده میشود.

این فرش ها بسیار شبیه فرش های دستباف هستند. فرش های اکریلیک در اوایل استفاده پرزدهی دارند که پس از مدت کوتاهی با استفاده کردن و جاروب نمودن آن این مشکل برطرف می شود. اما از دیگر معایب فرش‌های اكريليك می‌توان به این مورد اشاره کرد که در کوتاه مدت جذب طبیعت نمي‌شوند.

 

تشخیص فرش ۱۰۰ % با نخ اکریلیک

فرش های ماشيني پشمی

اين نوع فرش همانطور که از نامش پيداست از پشم بافته مي شوند. فرش ماشيني پشم به دليل ويژگي‌هاي ساختاري که دارد، از بقیه انواع فرش نرم‌ تر است و کمتر بر اثر فشار و رفت و آمد تغيير حالت مي‌دهند. فرش ماشيني پشم عمر بيشتري نسبت به فرش هاي بافته شده از الياف مصنوعي دارد. فرش پشم در هواي سرد و گرم عايق خوبي براي کف منزل به شمار مي ‌رود و مدت طولاني مي تواند براي شما کار کند. پشم طبيعي به دليل ويژگي‌هاي خاص خود، در سرما، گرم و در گرما، خنک است، در حالي که الياف مصنوعي از اين ويژگي برخوردار نيستند.

از نظر قیمت باید گفت فرش ماشینی پشم، قیمت بیشتری در مقایسه با دیگر انواع فرش دارد.

 

مطالب مرتبط:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/mx4b

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *