تفاوت بین نخ لاکرا و اسپاندکس:

تفاوت نخ اسپاندکس و لاکرا

تفاوت بین Lycra و Spandex بسیاری از افراد را گیج کرده اگر به دنبال تفاوت های بین Spandex و Lycra هستید مطلب زیر را تا انتها دنبال کنید:

اسپاندکس برگرفته از لغت (expands) به معنی گسترش یابنده است. این نخ ها توسط شرکت آمریکایی  DuPont در سال 1959 اختراع شد و انقلابی در تولید لباس ایجاد کرد. از این نخ در تولید لباس های تنگ مانند مایو، شلوار جین، لباس های ورزشی و غیره استفاده می شود. اسپاندکس به نخی اطلاق میشود که تا 5 برابر طول اولیه قابل کشش است بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود.

پس از آن این شرکت لیف کشسان دیگری را با نام تجاری لایکرا با نام تجاری لایکرا (Lycra) را عرضه کرد که نسبت به اسپاندکس استحکام بیشتری داشت و در دماهای بالا مقاومت بهتری از خود نشان میداد.

نخ اسپاندکس و لاکرا نوعی از الیاف مصنوعی هستند که بر پایه اورتان هستند و به آنها پلی اورتان می‌گویند.

این دو نخ از لحاظ مشخصات فنی تفاوت قابل توجهی با هم ندارند. در واقع همه لایکراها اسپاندکس هستند ولی هر اسپاندکسی لایکرا نیست.

لغت اسپاندکس (spandex) لفظی است که در آمریکای شمالی و کانادا بیشترین کاربرد را دارد، در حالیکه در اروپا لغت الاستان (elastane) کاربرد دارد و نزدیکترین لغت برای توصیف ساختار شیمیایی آن است و در کشورهایی مانند انگلستان، ایرلند، پرتقال، اسپانیا، آمریکای لاتین، استرالیا و نیوزلند لغت لاکرا (Lycra) استفاده میشود.

عموما در ایران به نخ پلی استری که از میان آن کش عبور کرده باشد اسپاندکس (فیلامنت لاکرا) میگویند.

موارد استفاده نخ اسپاندکس (فیلامنت لاکرا) در صنعت شامل موارد زیر میشود:

  • تولید جوراب و دستکش
  • انواع پیراهن، سویشرت و البسه ورزشی
  • لباس زیر، مایو و لباس شنا
  • مصارف پزشکی مانند بانداژ
  • مچ بند و زانوبند

نخ های اسپاندکس (فیلامنت لاکرا) در نمرات مختلفی قابل تولید است. نمرات رایجی که بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد در محدوده 50 الی 300 دنیر است.

نخ کش یا به اصطلاح لاکرا در نمرات 20-30-40-70-140-210 در بازار وجود دارد.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/9gq1

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *