الیاف ویسکوز، لایوسل و مودال، شباهت ها و تفاوت ها

در مقالات قبل راجع به الیاف ویسکوز، مودال و لایوسل صحبت کردیم، در این مقاله به شباهت ها و تفاوت های این سه الیاف میپردازیم:

ویسکوز، لایوسل (تنسل) و مدال هر سه از منشاء گیاهی به ویژه درختان تولید میشوند. بنابراین این الیاف همگی دارای پایه ی شیمیایی یکسانی هستند و معمولا در اروپا با نام ویسکوز و در آمریکای شمالی با نام ریون شناخته میشوند و از نظر علمی در دسته ی الیاف سلولزی بازیافتی قرار دارند.

تفاوت بین این سه لیف بسیار جزئی و ظریف است و به روند تولید و ساختار نهایی آن ها برمیگردد. روند تولید و مواد شیمایی استفاده شده برای تهیه ی ویسکوز و مودال بسیار شبیه هستند البته الیاف مدال پس از ریسندگی جهت افزایش استحکام مراحل دیگری نیز طی می کنند به عنوان مثال به منظور افزایش آرایش یافتگی زنجیرها، الیاف تحت کشش قرار میگرند و این به این مفهوم است که این الیاف پتانسیل درخشنده تر و نازک تر شدن را دارند. اما پروسه ی تولید الیاف لیوسل با دولیف دیگر قدری متفاوت است چراکه از حلال متفاوتی برای استخراج سلولز از چوب استفاده میشود. از طرف دیگر الیاف لیوسل از نظر ساختار داخلی یکنواخت تر هستند و این باعث میشود جذب رطوبت این لیف بالاتر باشد.

شکل بالا تصاویر میکروسکوپ الکترونی تهیه شده از سطح مقطع این الیاف را نشان میدهد. نقاط تیره میکروحفره هایی از ساختار را نشان میدهد که توسط آب پر شده است. کاملا مشخص است که لایوسل جذب بالاتر و یکنواخت تری نسبت به سایرین دارد. این تفاوت در جذب رطوبت که ناشی از پروسه ی تولید متفاوت آن هاست، سبب میشود این الیاف تنفس پذیری بالاتری نیز داشته باشند.

مقایسه الیاف ویسکوز، مودال و اوریسل:

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/jgjc

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *