کاربرد نخ

کاربرد نخ

کاربرد نخ‌های مختلف چیست؟

همانطور که می‌دانید نخ‌های تولید شده از الیاف طبیعی و مصنوعی کاربرد مختلفی دارند در این مطلب به بررسی کاربرد نخ‌هایی می‌پردازیم که کمتر به کاربرد آنها توجه شده است:

نخ ابریشم:

نخ ابریشم به دو صورت ابریشم مصنوعی و ابریشم طبیعی دسته بندی می شود. ابریشم طبیعی را از کرم ابریشم تهیه می کنند و ابریشن مصنوعی را با نام ویسکوزین می شناسند. این نخ برای دوخت لباس نازک و ابریشمی و لباس های مجلسی استفاده می شود. همچنین به دلیل آن که نخ ابریشم دارای ظرافت خاصی است از آن برای دوخت موقت هم استفاده می کنند، زیرا هیچ گونه اثری روی پارچه به جا نمی‌گذارد.

ابریشم در بسیاری از صنایع مانند بافت قالی و قالیچه، پارچه های گران قیمت، بافت فرش و گلیم مورد استفاده قرار می گیرد. بافت این محصولات با ابریشم باعث می شود، قیمت آنها بالا رفته و طبقه خاصی از جامعه بتوانند از آن خریداری کنند.

کاربرد نخ متالیک

نخ متالیک برای ایجاد جلوه های تزیینی و انواع گلدوزی ها مورد استفاده قرار می گیرد. نخ متالیک نیاز به سوزن چرخ مخصوص دارد و جنس این نخ صد در صد پلی استر می باشد.

کاربرد نخ قیطان

این نخ از جنس پنبه ضخیم و بعصورت کش نازک و بویین است که برای ایجاد انواع چین روی لباس کاربرد دارد.

کاربرد نخ ریون

این نوع نخ در صنعت گلدوزی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد نخ نامرئی

نخ های نامرئی نوعی نخ نایلونی هستند که برای جواهردوزی های لباس بسیار کاربرد دارد. چنانچه قصد دارید بخش رویه کار خود را به نحوی بدوزید که دوخت در آن مشخص نباشد می توانید از انواع نخ نامرئی استفاده کنید.

استفاده از نخ های ظریف نامرئی در دوخت لباس عروس و سنگ دوزی های روی آن بسیار رایج است.

کاربرد نخ قلاب بافی

نخ قلاب بافی برای انواع دوخت های دستی مانند قلاب بافی، گلدوزی، رودوزی، کاور دوزی، دوخت های تزئینی، رو دوزی کفش، ساخت دستبند و … به کار می رود. این نخ با نام های نخ ابریشم، نخ قلاب بافی، ابریشم نایلون، دوک، قلاب بافی، دوک نایلون، ابریشم قلاب بافی شناخته می شود.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/v5xc

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *