انواع ماشین‌های حلقوی پودی

تمامی ماشین هایی كه ایجاد حلقه در آنها بر اساس حلقه های بافت، نبافت و نیم‌بافت باشد را جزء ماشین‌های بافندگی حلقوی پودی تقسیم‌بندی می‌کنند که عبارتند از:

  1. ماشین‌های تخت‌باف (كشویی)
  2. ماشین‌های فولی‌فشن
  3. ماشین‌های جوراب بافی
  4. ماشین‌های گردباف

ماشین های تخت باف (كشویی)

اولین ماشین تخت باف در سال 1965 توسط شخصی آمریکایی به نام لمب ساخته شد. بسیاری از ماشین های تخت‌بافی مجهز به سوزن زبانه دار می باشند و تعداد کمی از آنها که در سال های اخیر ساخته شده اند دارای سوزن مركب هستند. گیج ماشین های تخت باف غالباً از ۵ تا ۱۴ سوزن در یک اینچ است، اما ماشین هایی با گیج های متفاوت هم ساخته شده اند. انواع ماشین های تخت باف عبارت اند از:

تخت باف دستی یک سیلندر: دارای یک سری سوزن می باشند و غالباً ماشین های دستباف خانگی محسوب می شوند. سوزن ها به طور افقی بر روی یک صفحه قرار دارند و تولیدات آنها بافت های یک رو سیلندر می باشد.

تخت باف دستی دو سیلندر: دارای دو سری سوزن روبه روی هم و به شكل V می باشد. این ماشین‌ها قادرند پارچه های دو رو نیز تولید كنند.

تخت باف برقی الکتریکی (دو سیلندر): مجهز به دو سری سوزن بر روی دو صفحه V شکل با زاویۀ ۹۰ تا

۱۰۴ درجه می باشند. بافت های این نوع ماشین، دو رو سیلندر مانند اینترلوک و یا طرح های مشابه می باشد.

تخت باف برقی الکترونیکی(دوبله سیلندر): این نوع ماشین ها مجهز به یک سری سوزن دو سر زبانه دار می باشند که بر روی دو صفحه سوزن با زاویۀ 180 درجه نسبت به هم قرار گرفته اند. به طوری که هر یک از سوزن ها با یکی از دو قلاب خود در یک صفحه، )طبق طرح بافت( عمل بافت را انجام می دهد، در حالی که قلاب دیگر مانند پایه ای برای سوزن عمل می کند. این ماشین ها به غیر از سوزن، مجهز به دو سری انتقال دهنده هستند که عمل انتقال سوزن را از یک صفحه به صفحۀ دیگر به عهده دارند. این ماشین ها قادر هستند طرح های پیچیده‌تری را با فرمان گرفتن از کامپیوتر ببافند.

 

ماشین های فولی فشنFully Fashion 

ماشین های فولی فشن غالباً مجهز به سوزن فنری می باشند و از چندین دهنه بافت (بر روی هر دهنه یک قواره بافته می شود) تشکیل شده اند. تعداد دهنه های بافت آنها بین ۲ تا ۱۶ می باشد و حداکثر عرض هر دهنه تا ۳۶ اینچ است. تولیدات این ماشین ها به صورت قواره بافی بوده به طوری که قوارۀ بافته شده مشخصات مورد نظر را اعمال می‌کند.

سوزن ها به طور هم زمان و دسته جمعی برای تشکیل حلقۀ بافت حرکت می‌کنند و از آنجایی که ماشین مجهز به مکانیزم انتقال حلقه برای کم و زیاد شدن عرض بافت می باشد، قابلیت تولید نوارهای بافته شده به فرم دلخواه را دارد. در این شیوه از بافندگی، مرحلۀ برش بعد از تولید حذف می شود و ضایعات بافت نیز کمتر خواهد بود. همچنین تعدادی از این نوع ماشین ها به مکانیزم توربافی به منظور ایجاد نقوش توری روی لباس نیز مجهز می باشند.

نوعی از ماشین های فولی فشن برای تولید جوراب ساق بلند پشت درزدار زنانه به کار می رود. تولیدات ماشین های فولی فشن دارای مصارف بلوز، ژاکت، کت و دامن کت و شلوار، لباس زیر، لباس ورزشی، گرم کن و جوراب است.

ماشین های جوراب بافی

ساختمان ماشین های جوراب بافی، به صورت گرد می باشند و همه مراحل بافت جوراب را انجام می دهند. ماشین های جوراب بافی ممكن است شامل یك سری سوزن كه به صورت عمودی قرار دارند باشند و یا اینكه علاوه بر آن سوزن هایی افقی نیز داشته باشند ماشین هایی که دو گروه سوزن دارند به ماشین های جوراب بافی دو سیلندر معروف هستند. این ماشین ها قادر هستند داخل و خارج جوراب را با دو نخ متفاوت ببافند. علاوه بر آن امکان ایجاد نقش روی جوراب را نیز دارند.

ماشین های گردباف

ماشین های گردباف نیز همانند ماشین های جوراب بافی گرد هستند و یك سیلندر و دو سیلندر دارند تفاوت مهم این ماشین ها با ماشین های جوراب بافی در اندازه آنها می باشد. ماشین های یك‌رو را  Singel jersey و ماشین های دو رو را  Double Jersey می‌گویند پارچه های لباس زیر و پیراهن زنانه، دامن و مانتو از جمله مصارف پارچه های تولید شده توسط این ماشین ها می باشد.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/se70

بازار نخ و الیاف ایران

1 دیدگاه برای “انواع ماشین‌های حلقوی پودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *