هر آنچه باید راجع به جین بدانیم

جین چیست :

آیا می‌دانستید که شلوار جین برای اولین بار توسط کارگران معادن مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن در دهه 1930 با ساخت فیلم‌های کابویی هالیوودی که در آن هنرپیشگان شلوار جین می‌پوشیدند مورد توجه قرار گرفت؟

کلمۀ Denim (جین) برگرفته از کلمۀ فرانسوی Serge de Nimes می‌باشد که به شهر Nimes اشاره می‌کند. در ایران در لفظ عوام به «جین»، «لی» هم گفته می‌شود که در حقیقت لی نام یک نشان تجاری یا برند است.

نخستین تولیدکنندگان شلوار جین آبی ژاکوب دیویس، کالوین راجرز، و لوی استراوس(لیوایس) در سال ۱۸۷۳ بودند. واژه جین یا جینز (به انگلیسی: jeans) از واژه فرانسوی bleu de Gênes به معنی (آبی از جنوای ایتالیا) آمده است. جین مبدا فرانسوی و هندی دارد و برای نخستین بار لباس ملوانان از این جنس تهیه شد. ولی در دهه ۱۹۵۰ بود که استفاده از این نوع شلوار ابتدا در میان نوجوانان و سپس در میان همه مردم شایع شد. این پارچه استحکام و مقاومت بالایی دارد و برای دوخت انواع مانتو، شلوار، پیراهن مردانه و زنانه، کیف و… استفاده می‌شود. به دلیل زیبایی خاص و شیک بودن، این پارچه مورد پسند بسیاری از سلیقه‌ها بوده و هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد.

پارچه جین(Denim) چگونه تولید می‌شود؟

چند مرحله وجود دارد که منجر به تولید پارچه جین نهایی می شود:

  • مواد اولیه:

برای تهیه پارچه جین از نخ پنبه خالص و یا ترکیب آن با پلی‌‎استر استفاده می‌شود. در چند سال اخير روند مد در جهان از پارچه های جين ساده به سمت پارچه های جين حاوی لايکرا حرکت کرده است. تنها مقدار اندکی لايکرا(حدود 1-5/0 درصد) در جين باعث آزادی حرکت و الستيسيته‌ی بيشتر می‌شود. نسل جديد جين‌های استرچ به دليل نرمی، آزادی حرکت بدن و راحتی مشکلات موجود را حل کرده‌است. به دليل کم بودن مقدار لايکرا در پارچه های جين در ظاهر و زيردست اين پارچه ها تغييری حاصل نمی‌شود.

  • ریسندگی و رنگرزی:

در ابتدا پنبه‌ی برداشت شده از مزارع را در فرآیند حلاجی و کاردینگ به فیتیله‌های نسبتا یکنواخت تبدیل کرده و سپس در ماشین‌های نیم‌تاب و تمام تاب به نخ تبدیل می‌کنند. برخلاف بسیار از پارچه‌ها، رنگرزی پارچه جین قبل از بافت پارچه انجام می‌شود. در واقع نخ‌های پنبه‌ای تولیدی با استفاده از رنگ نیل با روش غوطه‌وری، رنگرزی می‌شود.

  • بافندگی:

نخ آبی رنگرزی شده به عنوان تار و نخ سفید برای پود استفاده می‌شود به همین دلیل اگر به شلوار جین دقت کنید صد در صد آبی نیست. بعد از عملیات بافندگی، پارچه جین تحت عملیات تکمیلی قرار گرفته و پارچه‌ای براق و بدون پرز تهیه می‌شود سپس پارچه را برش داده و طبق الگوهای طراحی محصول نهایی تولید می‌شود.

معمولا شلوارهای جین بعد از دوخت سنگشور شده و تحت عملیات آبگیری و فشردن قرار گرفته و سپس آماده استفاده می‌شوند.

  • کنترل کیفیت:

برای تولید یک پارچه جین مرغوب در ابتدا عدل پنبه از نظر طول الیاف و استحکام بررسی می‌شود چرا که استحکام عامل مهم در شلوار جین است بعد از آن بخش کنترل کیفیت پارچه نیز محصول نهایی را از نظر استحکام، دوام، نقاط نایکنواخت، پرز، نخ‌های کشیده شده و… مورد بررسی قرار می‌دهد.

کاربردهای پارچه جین:

بیشترین استفاده از پارچه جین در پوشاک می‌باشد که شامل شلوار، دامن، تی‌شرت، پیراهن، کت و… است. همچنین این پارچه در کفش، کمربند، انواع کیف پول و کیف دستی و کلاه استفاده می‌شود. پارچه جین در لوازم داخلی منزل مانند پرده، کاور پشتی و پتو نیز کاربرد دارد.

انواع پارچه جین:

  • جین خام:

جین خام ظاهری طبیعی و خام و شبیه به جینی دارد که با آن آشنا هستیم. درواقع پارچه جین خام پس از رنگ شدن شسته نمی‌شود.

  • جین sanforized

این نوع پارچه جین توسط فرآیند فشرده‌سازیِ کنترل شده، چروک شده است. در واقع فرایند تکمیل بر روی این  این نوع پارچه به گونه‌ای انجام شده که بعد از شستشو چروک نمی‌شود. این پارچه نرم‌تر است ولی دوام کمتری دارد.

  • جین کشی یا استرچ

این نوع پارچه بسته به میزان کشسان بودن و کاربرد نهایی آن از نخ‌های لاکرا و اسپاندکس در آن استفاده می‌شود. پارچه نهایی قابلیت کششی بیشتری نسبت به پارچه جین خام داشته و برای شلوار جین استفاده می‌شود.

  • جین لبه‌دار

این نوع پارچه جین دارای یک لبه اغلب نارنجی یا قرمز رنگ است، کیفیت بالایی دارد و برای تولید کت‌ بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

  • جین سنگ‌شور شده

این نوع پارچه در سمت ضد آب خود دارای سنگ‌شور می‌باشد که در نتیجه این نوع سایش ظاهری بی‌رنگ پیدا کرده و تا حدی کهنه یا قدیمی به نظر می‌رسد.

  • جین poly

در صورت مخلوط کردن الیاف پلی‌استر یا سایر الیاف مصنوعی با الیاف پنبه پارچه جین poly تولید خواهد شد. الیاف پلی‌استر باعث دوام بیشتر پارچه شده و پارچه حاصل به دلیل نرمی و خاصیت ارتجاعی بالا برای دوخت ژاکت، کلاه و بلوز مناسب است.

 

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

۰۳۱۳۵۵۶۸۱۰۰   

    iranyarn@ 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ynsh

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

3 دیدگاه برای “هر آنچه باید راجع به جین بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *