پشم شتر ویکونا

پشم شتر ویکونا

شترچه یا ویکونیا (vicuña) جانوری از راسته جفت‌سُمان است.

این جانور گونه‌ایی لاما است که در بلندی‌های کوهستان آند در آمریکای جنوبی زندگی می‌کند و از دیگر لاماها کوچک‌تر است. شترچه نیای وحشی آلپاکاهای اهلی است. شترچه یکی از نرم‌ترین و گران‌ترین کرک‌ها را دارد و در زمان اینکاها ارزش زیادی برای آن‌ها قائل بودند و تنها شاهان اینکا اجازه پوشیدن جامه‌های بافته‌شده با پشم شترچه را داشتند. در سال ۱۹۷۴ تعداد شترچه‌های باقی‌مانده به حدود ۶ هزار نفر رسیده‌بود که این جانور در آن سال در فهرست جانوران در حال انقراض قرار گرفت و حفاظت شد. امروزه تعداد آن‌ها به حدود ۳۵۰ هزار نفر رسیده‌است

پشم شتر ویکونا یکی از گران ترین الیاف طبیعی است. پشم این شتر به دلیل گرمی بسیار محبوب است و برای لباس هایی از جمله جوراب، ژاکت، شال، پالتو و کت و شلوار و استفاده های خانگی مانند پتو و… استفاده می شود. خواص آن از فلس های ریز روی الیاف توخالی و پر از هوا ناشی می شود. این امر باعث می شود که به صورت عایق عمل کرده و هوا را به دام بیندازد. پشم ویکونا یکی از بهترین پشم های جهان است که ظرافت آن حدود 12 میکرون است. به خاطر حساسیت این پشم به مواد شیمیایی، اصولا با رنگ طبیعی خود عرضه می شود.

یک ویکونا فقط نیم کیلو گرم پشم در یک سال تولید می کند و و جمع آوری آن به یک روند خاص نیاز دارد. در دوره ی اینکا ها ( یک امپراتوری از مردم بومی در آمریکای جنوبی)، مردم هر چهار سال یکبار، صد ها هزار ویکونا را در دام های خود گرفتار می کردند و پشم آن ها را میزدند و سپس آن ها را رها می کردند. بومیان بر این باورند که ویکونا یک دختر است که پس از اینکه یک کت از طلای خالص از یک پادشاه زشت دریافت کرد، به این شکل در آمده است. از این رو این بر خلاف قوانین است که هرکس بجز خانواده ی سلطنتی اینکا ها، از پشم این گونه شتر استفاده کند.

در حال حاضر دولت پرو، البسه ی تولید شده با پشم این حیوان را شناسایی و متصدیان آن را مجازات می کند. در نتیجه این کار باعث می شود که ویکونا اسیر شده کشته نشود و پشم آن دوسال بعد دوباره چیده نشود. این برنامه همچنین اطمینان می دهد که بخش بزرگی از سود به روستاییان بازگردد  با این حال، سالانه تاکنون 22500 کیلوگرم پشم ویکونا به دلیل فعالیتهای غیرقانونی صادر می شود. به همین دلیل برخی از کشورها واردات پشم ویکونا را برای نجات این حیوان ممنوع اعلام کرده اند.

در  ژوئن 2007، قیمت پارچه های ویکونا می تواند از 1800 دلار تا 3000 دلار در هر یارد باشد. روسری پشمی ویکونا حدود 1500 دلار آمریکا هزینه دارد. یک کت ورزشی ,ویکونا از خیاط ایتالیایی کیتون حداقل 21000 دلار در سال 2013 هزینه دارد.

مطالب مرتبط:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/vu0u

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *