الیاف میکرو

میکروفایبر

افزایش تقاضا و تمایل به داشتن منسوجاتی با ویژگی های خاص، از عوامل رشد سریع فناوری میکروالیاف و گسترش پتانسیل کاربرد آن بوده است. میکروالیاف در واقع ضخامتی نصف الیاف ابریشم، یک سوم الیاف پنبه، یک چهارم قطر الیاف پشم و صد برابر نازک تر از موی انسان دارند.

پارچه های تولید شده توسط الیاف میکرو دارای وزن سبک وآویزش خوبی بوده و مقاومت خوبی نیز در برابر چین و چروک و پیلینگ دارند. این پارچه ها همچنین پایداری خوبی در مقایسه با پارچه های با وزن مشابه دارند و حتی تنفس پذیری و راحتی پوشش بالاتری نیز دارند.

در حقیقت لیف میکرو به لیفی (شامل الیاف استیپل و فیلامنت) با دانسیته ی خطی تقریبا 1-0.3 دسی تکس گفته میشود. البته الیافی کمتر از 0.3 دسی تکس نیز قابل تولید هستند که در این صورت این الیاف فوق میکرو خوانده می شوند.

جدول زیر شِمای خوبی از ارتباط دانسیته ی خطی الیاف با دسته بندی آن ها را نشان میدهد.

اگرچه تکنولوژی تولید این الیاف قدمت دیرینه دارد اما رشد تقاضا برای آن ها به دهه ی 1980 برمیگردد. از جمله نخستین کمپانی های عرضه کننده ی الیاف میکرو می توان به Toray، Teijin، Hoechst، ICI, DuPont اشاره کرد. امروزه کمپانی Toray نخ میکرویی با دانسیته ی خطی 0.05 دسی تکس از جنس پلی استر تولید و به بازار عرضه کرده است. این نخ را میتوان جزء ظریف ترین الیاف مصنوعی تولید شده به صورت تجاری دانست.

در تولید این الیاف کیفیت چیپس پلیمری بسیار مهم است. ماده ی اولیه باید تا حد امکان خالص و توزیع وزن مولکولی چیپس پلیمری باید تا حد امکان باریک باشد. شکل ظاهری این چیپس ها باید مشابه و یکسان باشد. از آنجاییکه الیاف میکرو در دسته ی محصولات با ارزش قرار دارند، باید از کاربرد گرانول های نامرغوب ممانعت شود در غیر این صورت مشکلات ایجاد شده غیر قابل جبران خواهند بود.

از سوی دیگر حفظ کیفیت محصول در هر یک از مراحل تولید نیز اهمیت زیادی دارد. مرحله ی خشک کردن باید تا حد ممکن یکنواخت باشد به علاوه رطوبت بازیافتی چیپس مورد استفاده نیز باید کمتر از 0.005% باشد تا احتمال تخریب هیدرولیتیکی آن در مرحله ی ذوب کاهش یابد. جهت افزایش کیفیت چیپس ها بهتر است خشک کردن آن ها به صورت مداوم انجام گیرد نه به صورت بچ.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/rn9d

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *