نخ تایر

نخ تایر

منسوجات، ترکیبات تقویت کننده ای هستند که به منظور افزایش استحکام و حفظ ساختار سه بُعدی تایر مورد استفاده قرار میگیرند. پنبه اولین منسوجی بود که در تایر مورد استفاه قرار گرفت. به تدریج این ترکیب با ریون جایگزین شد و امروزه با وجود اینکه در موارد خاص و به صورت کم هنوز از ریون استفاده میشود، نایلون پرکاربردترین منسوج مورد استفاده در تهیه تایر است. بین نایلون و ریون، باوجود اینکه ریون ارزانتر است، نایلون استحکام بالاتر و رطوبت بازیافتی کمتری دارد (رطوبت بازیافتی نایلون حدود 4.5% است) و بنابراین نسبت به ریون ترجیح داده میشود.

برای تولید تایر از دنیرهای مختلف نایلون مثل 840/2، 1260/2، 1680/2 و 1260/3 استفاده میشود که مثلا 1260/2 یعنی یک نخ دولا که 9000 متر از آن دارای وزن 1260 گرم است. انتخاب نخ مورد استفاده در تایر بر این مبنا است که نیروی وارد شده به نخ باید یک سوم نیروی شکست باشد.

لایه های مورد استفاده در تولید نخ یک بار قبل و یکبار بعد از چند لا کنی تابیده میشوند که اگر پیچش از راست به چپ باشد به آن تاب Z واگر از چپ به راست باشد تاب S گفته میشود. معمولا هر یک از لایه ها دارای تاب Z بوده و پس از چند لاکنی تاب کلی نخ، S خواهند شد. تعداد تاب داده شده برای هر یک از نمرات معمولا به صورت زیر است:

  • 840/2: (پیچ در متر)472 TPM
  • 1260/2: (پیچ در متر)394 TPM
  • 1680/2: (پیچ در متر)335 TPM

در اثر پیچش استحکام کششی نخ کاهش می یابد اما مقاومت در برابر سایش آن به عنوان یک نخ واحد افزایش میابد.

از جمله تست هایی که برای کنترل کیفیت این نخ انجام میشود، کشش تا حد پارگی، تاب، درصد رطوبت بازیافتی، نمره نخ و غیره است.

برای افزایش چسبندگی منسوج به لاستیک، منسوج را با محلول RFL (Resourcinol – Formaldehyde – Latex) عمل می کنند، این ترکیب به عنوان عامل اتصال دهنده میان منسوج و لاستیک عمل میکند.

منسوج استفاده شده تا دمایی نزدیک به دمای ذوب خود تحت کشش قرار میگیرد تا از اثرات انقباض حرارتی هنگام استفاده جلوگیری شود، به این پروسه تثبیت حرارتی گفته میشود.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/pljj

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *