الیاف استات

الیاف استات

الیاف استات

الیاف استات سلولز نوعی الیاف مصنوعی هستند که درصورتیکه حداقل 92درصد گروه های هیدروکسیل آن استیله شده باشد، به چنین لیفی تری استات یا تری استات سلولز گفته میشود. از طرف دیگر درصورتی که تنها 76درصد گروه های هیدروکسیل استیله شده باشند، به الیاف حاصل دی استات یا استات گفته میشود. دی استات تجاری را می توان از طریق عمل کردن پالپ چوب و لینترهای پنبه با استیک اسید بدست آورد. در صورتی که این دی استات در حضور کاتالیست اسیدی با استیک انیدرید عمل شود، تری استات تولید میشود. الیاف استات یا به اصطلاح استات ابریشمی، از حل کردن سلولز استات در حلال های آلی که معمولا مخلوطی از متیلن کلراید و یک الکل (برای تری استات) یا استون (برای دی استات) است، حاصل میشود.

شکل زیر ساختار شیمیایی سلولز، دی استات و تری استات را نشان میدهد.

الیاف استات

ویژگی ها:

  • زیر دست بسیار نرمی دارند و معمولا با رنگ های خاصی که مصرف عمومی برای دیگر الیاف ندارند رنگرزی میشوند.
  • الیاف تری استات جذب رطوبت کمی دارند و نسبت به محصولات تولید شده از دی استات کشش و مقاومت در برابر چین و چروک بیشتری دارند.
  • استحکام کششی آن معمولا پایین است، کاهش استحکام الیاف استات در حضور رطوبت 45 درصد و الیاف تری استات 20 درصد است.
  • مقاومت حرارتی پایینی دارند به همین دلیل پارچه تهیه شده از آن ها باید غیر مستقیم و ترجیحا با یک پارچه مرطوب اتو شود.
  • مقاومت پایین در برابر محلول های رقیق قلیایی است. به علاوه این الیاف دوام کمی داشته و الکتریسیته ساکن زیادی دارند. برای غلبه بر این مشکلات معمولا الیاف استات یا به صورت شیمیایی اصلاح شده و یا با دیگر الیاف ترکیب میشوند.

الیاف سلولز استات را می توان تحت شرایط کنترل شده ای با استفاده از فرآیند صابونی کردن با هیدروکسید سدیم دی استیله کرد. محصول این واکنش فیلامنت سلولزی بازیابی شده ای است که فورتیزان (Fortisan) خوانده میشود. این الیاف استحکام بسیار خوب با ازدیاد طول پایین دارند و بنابراین کاربردهای صنعتی زیادی دارند.

کاربرد:

معمولا در تولید کالاهایی مانند لباس، آستر، فرش، چتر، فیلتر سیگار و غیره کاربرد دارد. در مواردی نیز این الیاف را به عنوان جایگزینی برای پشم استفاده میکنند.

جدول زیر برخی از ویژگی های الیاف استات را نشان میدهد:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/v1hz

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *