نخ و مراحل تولید آن

نخ و مراحل تولید آن

نخ به طول پیوسته ای از الیاف در هم تنیده گفته می شود که برای تولید منسوجات در انواع مختلف استفاده می شود. نخ را می توان از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه کرد. انواع مختلفی از نخ وجود دارد که دو نوع عمده ی آن نخ های اسپان (spun) و فیلامنت (filament) هستند.

نخ های اسپان با استفاده از تابیدن الیاف استیپل با هدف افزایش درگیری آنها و افزایش استحکام نخ تهیه  می شوند. به فرآیند تابیدن الیاف استیپل در کنار هم، ریسندگی ( spinning) گفته میشود. ریسندگی نخ جزء اولین فرآیندهایی بود که صنعتی شد. نخ های اسپان ممکن است به صورت تک لیف یا ترکیبی از الیاف مختلف باشند. ترکیب الیاف مصنوعی با الیاف طبیعی برای بهبود برخی خواص آن ها مانند استحکام، براقیت و غیره امری بسیار رایج در تولید نخ است. از رایجترین مخلوط الیاف می توان به پنبه-پلی استر و پشم-اکریلیک اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که تولید نخ از مخلوط الیاف طبیعی نیز رایج است.

ویژگی های منسوج تهیه شده به ویژگی های نخ، و خصوصیات نخ به ویژگی های الیاف مورد استفاده در آن ها مانند گرم بودن (لیف پشم)، وزن سبک (لیف پنبه و ریون)، دوام (مثل لیف نایلون در بافت جوراب) و یا نرمی(مثل الیاف کشمیر) بستگی دارد. همانطور که مطرح شد تاب نخ با هدف افزایش درگیری الیاف و افزایش استحکام آن ایجاد می شود که در صورتی که جهت تاب از بالا به سمت راست باشد، به آن تاب S و اگر به سمت چپ باشد به آن تاب Z گفته می شود.

نخ فیلامنت شامل الیاف بلند پیوسته (continuous) است که می تواند یا به صورت تابیده و یا صرفا گروهی از الیاف قرار گرفته در کنار یکدیگر باشد. فیلامنت های ضخیم تر عمدتا مصارف صنعتی دارند و در منسوجات کمتر استفاده می شوند.

نخ ها ممکن است به صورت رنگ شده یا رنگ نشده (با استفاده از رنگ های طبیعی یا مصنوعی) مورد استفاده قرار گیرند

مراحل تولید نخ:

سه نوع متداول ریسندگی نخ وجود دارد: پنبه، الیاف بلند و پشم. نخ حاصل از الیاف استیپل مصنوعی نیز می تواند با هر یک از روش های گفته شد ریسیده شود. با توجه به اینکه پنبه نسبت به دیگر الیاف پرکاربردتر است، در زیر مراحل تولید نخ پنبه توضیح داده شده است:

  • آماده سازی الیاف: الیاف پنبه به صورت عدل هایی هستند که یا به صورت دستی یا ماشینی باز می شوند. عموما الیاف طبیعی نیاز به تمیز کردن دارند. در صورتی که نیاز به مخلوط کردن الیاف کوتاه باشد، مخلوط کردن می تواند در مرحله ی حلاجی پیش از ورود به کارد یا قبل از کشش انجام شود.
  • کاردینگ: دستگاه کاردینگ از کنار هم قرار گیری چندین غلتک سوزنی تشکیل شده است که کمک می کنند ضایعات از الیاف جدا شده و الیاف با یکدیگر موازی شده و به فتیله تبدیل شوند.
  • شانه: فرآیند شانه زدن به منظور ارتقاء کیفیت فتیله های کارد استفاده می شود. هم تراز شدن الیاف در اثر فرآیند شانه باعث می شود فتیله های شانه شده درخشش بیشتری نسبت به فتیله های کاردینگ داشته باشند. معمولاً نخ های شانه شده صاف تر، ظریف تر، محکم تر و یکنواخت تر هستند(حذف الیاف کوتاه در فرآیند شانه زدن اتصال الیاف بلندتر در نخ را با سهولت بیشتری فراهم میکند و این امر موجب افزایش استحکام میشود)
  • کشش: قسمت کشش از چندین غلتک که با فاصله ای متناسب با طول الیاف از یکدیگر قرار دارند تشکیل شده است. در این مرحله غلتک های عقبی سرعتی کمتر از غلتک های جلویی دارند و بنابراین فتیلیه ی تغذیه شده به دستگاه در طول این ماشین باریکتر می شوند.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/wkz4

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *