ویژگی های شیمیایی و ساختاری الیاف شیشه

ترکیب اصلی تشکیل دهنده ی الیاف شیشه در گرید الیاف نساجی سیلیکا یا SiO2 (50-60%) است که معمولا حاوی اکسیدهای دیگری از کلسیم، برون، سدیم، آلومنیوم، آهن و غیره است. برای این پلیمر دمای ذوب دقیقی وجود ندارد اما دمای 1200 درجه سانتی گراد دمایی است که تخریب پلیمر در آن آغاز شده و در دمایی حدود 1713 درجه سانتی گراد، زنجیرهای پلیمری حرکت تقریبا آزادانه دارند.

جدول زیر ترکیب تشکیل دهنده ی رایجترین الیاف شیشه را نشان میدهد. اولین نوع شیشه مورد استفاده در گرید نساجی آهک سودا (ترکیبی از سود و کلسیم اکسید) بود که در برابر قلیا مقاومت زیادی نداشت و با نام A-Glass معروف است. علامت E در E-Glass مخفف Electric است، این لیف به عنوان عایق الکتریکی عملکرد خوبی داشته و به علاوه مدول یانگ مناسبی نیز دارد. C در C-Glass مخفف خوردگی (corrosion) است زیرا شیشه C مقاومت خوبی در برابر خوردگی شیمیایی دارد. S در S-Glass مخفف محتوای سیلیس بالا است و S-glass مقاومت گرمایی بالاتری نسبت به سایر الیاف شیشه دارد. لازم به ذکر است اغلب الیاف شیشه continuous  از نوع E-Glass یا شیشه ی آلومینو بروسیلسکات (alumino-borosilicate glass) است که در برابر قلیا مقاومت بالاتری دارند. .

یکی از معایب سیلیکا مقاومت بالای آن به دما است که باعث می شود به دمای عملیات بالا نیاز باشد. بنابراین به منظور کاهش دمای عملیات، معمولا ناخالصی به آن اضافه می شود.

اغلب الیاف شیشه در آب نامحلول هستند اما به pH محیط بسیار وابسته اند. البته لازم به ذکر است که یون های کلرید قادر به حل کردن سطح E-Glass هستند. مهمترین خواص این الیاف در جدول زیر موجود است.

ساختار شیشه:

همه ی الیاف شیشه ساختاری مشابه یکدیگر دارند. در ساختار این پلیمر گروه های SiO4، به صورت یک تتراهدرن (tetrahedron) با مرکزیت یک اتم سیلیکون که چهار اتم اکسیژن به صورت کووالانسی به آن متصل شده اند وجود دارد به گونه ای که هر اتم اکسیژن در دو تتراهدرون مشترک بوده و منجر به تشکیل شبکه ی SiO2 میشود. تفاوت در الگوی قرارگیری واحد تکرار شونده منجر به تشکیل ساختارهای متفاوت با ترکیب یکسان می شود. افزودن یون های دیگری نظیر کلسیم، آلومنیوم، منیزیم و غیره موجب ایجاد شبکه ی ساختاری متفاوتی شده که خواص گوناگونی را ایجاد میکند و معمولا با کاهش ویسکوزیته برای بهبود فرآیندپذیری نمونه همراه است. الیاف شیشه ایزوتروپیک هستند و مدول یانگ و ضریب انبساط حرارتی در جهت محور لیف و عمود بر آن یکسان هستند. این مطلب نتیجه ی ساختار شبکه ای (سه بعدی) و آمورف این پلیمر است.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/779l

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *