نخ دندان چگونه تولید می‌شود؟

نخ دندان چگونه تولید می‌شود؟

نخ دندان، فیلامنت نازکی است که برای برداشتن مواد غذایی و تمیز کردن دندان و لثه استفاد می‌شود. در واقع استفاده از نخ دندان سبب توقف فعالیت باکتری‌هایی می‌شود که باعث ایجاد بیماری‌های دندان و لثه می‌شود.

نخ دندان معمولا به شکل فیلامنت‌هایی است که می‌تواند به مواد شیمیایی خاصی آغشته شود در ضمن این نخ با رایحه‌های مختلفی مانند دارچین یا نعنا تولید می‌شود. نوع نواری و ضخامت این نخ‌ها به فاصله بین دندان‌ها بستگی دارد.

نخ دندان بطور معمول از یک یا دو پلیمر ساخته می‌شوند. الیاف نایلون و تفلون دو نوع عمده از الیاف نساجی هستند که برای تولید نخ دندان استفاده می‌شوند. نایلون از خانواده پلی‌آمیدها بوده و تفلون نام تجاری پلی تترا فلوئورو اتیلن می‌باشد. مواد خام دیگر مورد استفاده در نخ‌های دندان موادی هستند که جهت پوشش دادن این نخ استفاده می‌گردد. این مواد شامل واکس‌ها (چرب کننده‌ها، طعم دهنده‌ها) و مواد اولیه دیگری که براساس نظر شرکت سازنده به آن اضافه می‌شود.

مراحل تولید:

جهت ریسندگی فیلامنت‌های نایلونی نخ دندان، چیپس‌های پلیمری ذوب شده و سپس مواد مذاب حاصله از درون ریسنده‌ها عبور می‌کند تا فیلامنت نایلون شکل بگیرد. هنگامی که نایلون سرد شد، پلیمر سخت شده و شکل نخ به خود می‌گیرد. در ادامه فرآیند تاب دادن به فیلامنت‌ها انجام می‌شود، این تاب به صورت متوسط در حدود 2.5 تا 3.5 دور در اینچ به فیلامنت‌ها اعمال می‌شود در واقع فرایند تاب دادن سبب می‌شود تا استحکام برشی و سایشی فیلامنت‌ها افزایش یابد. از آنجایی که در تولید نخ دندان می‌توان از فیلامنت‌های با ضخامت متفاوت استفاده کرد، از این رو نمره نخ می‌تواند متفاوت باشد.

برای تولید نخ دندان از الیاف تفلون، ابتدا پلیمر تترا فلوئور اتیلن PTFE فرموله می‌شود سپس پلیمر به حالت مذاب خمیر شکل در می‌آید و به شکل یک رشته بلند و نازک در جهت طول کشیده می‌شود سپس پلیمر دریک یا چند جهت منبسط می‌شود. پس از تولید PTFE به دلیل اینکه استحکام کششی الیاف تولید زیاد است برخلاف نخ‌های نایلونی که از چند فیلامنت تشکیل شده است، نخ‌های تفلونی، تک فیلامنت هستند و به راحتی از هم جدا نمی‌شوند بنابراین به عملیات تاب نیاز ندارند.

فرایند پوشش‌دهی فیلامنت‌ها در حمام‌های امولسیونی اتفاق می‌افتد که در این فرآیند نخ‌ها از میان چرب‌کننده‌ها، طعم دهنده‌ها و دیگر تکمیل‌های دلخوا با سرعت ثابتی عبور می‌کند.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/2946

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *