تور ماهیگیری چگونه تولید می‌شود؟

fishing net-iranyarn

تور ماهیگیری انواع مختلفی دارد در این مطلب به بررسی تورهای ماهیگیری بدون گره که با سیستم راشل تولید می‌شود می‌پردازیم.

در زمان‌های گذشته تورهای ماهیگیری و تورهای پرورش ماهی را با طناب‌های چند رشته‌ای و یا نخ‌های برید با ساختاری متشکل از گره‌های بهم پیوسته می‌بافتند، از مزایای این ساختار استحکام بالا، مقاومت سایشی خوب و قابلیت تعمیر این تورهاست و از معایب آن سرعت تولید کم، غیراقتصادی بودن آن و برجسته بودن گره‌هاست.

تور ماهیگیری بدون گره یا راشل از نظر تولیدی اقتصادی‌تر می‌باشد چون برای تولید این تور نیازی به طناب‌های چند رشته یا نخ‌های برید نبوده و از سرعت تولید نسبتا بالایی برخوردار می‌باشند به این دلیل سهم تورهای راشل بدون گره در ماهیگیری و پرورش ماهی در حال افزایش است.

دوام تورهای بدون گره تحت تاثیر سه فاکتور مهم قرار دارد:

  • استحکام مش تور
  • استحکام مش بر اثر فرسایش آب و ساییده شدن
  • مقاومت در برابر پدیده نردبانی

مراحل تولید پارچه تور به شرح زیر می‌باشد:

  1. چله‌پیچی
  2. بافندگی راشل ساده
  3. طاقه کنی

چله‌پیچی:

در این مرحله بوسیله نخ‌های فیلامنتی یکسره از جنس پلی‌آمید یا پلی‌استر با نمرات تکس 150، 200 و…  عملیات چله‌پیچی انجام می‌شود به این صورت که ابتدا بوبین نخ‌های مصرفی بر روی قفسه دستگاه قرار می‌گیرد، سپس نخ از روی بوبین باز شده و پس از عبور از راهنماهای سرامیکی، نواحی کشش، حسگرهای پارگی نخ و شانه تقسیم کننده، روغن زنی شده و بصورت موازی بر روی چله تار پیچیده می‌شود.

بافندگی راشل:

عمل بافندگی تورهای ماهیگیری توسط ماشین‌های راشل در سیستم حلقوی تاری انجام می‌گیرد. ماشین‌های مورد استفاده دارای گیج نسبتا بزرگتری نسبت به سایر ماشین‌‍‌های راشل می‌باشند لازم به ذکر است که حداقل شانه مورد نیاز برای عملیات بافندگی دو عدد خواهد بود.

طاقه‌کنی و کنترل:

محصول تولیدی در این مرحله مورد کنترل کیفی قرار گرفته و پس از تایید طاقه بسته‌بندی می‌شود. از آنجایی که تور ماهیگیری بافته شده بیش از سه متر است ایتدا پارچه‌ها از طرف عرض چند لا شده و سپس توسط دستگاه طاقه‌کنی رول پیچی می‌شوند. سپس این رول‌ها که دارای طولی برابر صد متر می‌باشند. درون کیسه‌های مخصوص بسته‌بندی و آماده ارائه به بازار خواهند گردید.

بنابراین با توجه به اینکه ماهی همواره به عنوان یکی از مواد غذایی ضروری برای بوده و خواهد بود و همچنین صنعت شیلات چه در ایران و چه در دنیا صنعتی مهم بوده و هر روز سرمایه‌گذاری وسیعی در این راستا انجام می‌پذیرد. لذا این محصول همواره مورد تقاضای مصرف کنندگان خود در سرتاسر دنیا خواهد بود و از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

بازار نخ و الیاف ایران مفتخر است یاری دهنده شما در امر خرید انواع نخ استفاده شده در تور ماهیگیری باشد، با ما در تماس باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/hgvd

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *