تفاوت بافندگی حلقوی تاری و بافندگی حلقوی پودی

بافندگی حلقوی تاری

یکی از روش های تولید پارچه در صنایع نساجی، صنعت “بافندگی حلقوی تاری” است که در صنایع ایران اصطلاحا آن را صنعت “تریکوبافی” می‌نامند. سرعت تولید پارچه روی ماشین های مدرن این صنعت، به مراتب بیش از ماشین های بافندگی سیستم تار و پودی و همچنین روش های دیگر تولید پارچه در نساجی است.

در حلقوی تاری، حلقه های نخ در امتداد طول پارچه تشکیل می شوند. چون نخی که در پارچه های تاری و پودی در طول پارچه قرار می‌گیرد تار نامیده می شود، لذا به این روش از بافندگی حلقوی بافندگی حلقوی تاری گفته می شود، هر نخ در طول پارچه حلقه هایی را تشکیل می دهد حلقه هاي ايجاد شده در عرض پارچه نيز به هم متصل مي شوند تعداد سرنخ مورد نیاز برای بافت یک پارچه حلقوی تاری به عرض پارچه و تراکم عرضی حلقه های پارچه بستگی دارد برعکس روش حلقوی پودی که با چند بسته نخ امکان تولید پارچه میسر بود. در این روش به هزاران سر نخ احتیاج است. به همین خاطر در بافندگی حلقوی تاری نخ های موردنیاز برای بافت پارچه را بر روی چله هایی(قرقره هايي) می پیچند و به ماشین تغذیه می کنند.

مقایسۀ بافندگی حلقوی پودی و حلقوي تاری و مصارف پارچه هاي توليد شده:

  1. در بافندگی حلقوی پودی امکان تولید پارچه حتی با یک بسته نخ وجود دارد، بنابراین روش ساده ‌تری برای تبدیل نخ به پارچه محسوب مي شود.
  2. در بافندگی حلقوی پودی، امکان تولید بافته های متنوع تر و امکان استفاده از انواع نخ ها، نسبت به حلقوی تاری، بیشتر است
  3. سرعتِ تولید بافت در بافندگی حلقوی تاری در مقایسه با حلقوی پودی و بافندگی تار و پودي بیشتر است. اگر چه در حال حاضر سرعت تولید در بسیاری از ماشین های جدید حلقوی پودی به گونه ای است که اختلاف کمتری بین بافندگی حلقوی پودی و تاری وجود دارد.
  1. سرعتِ تغییر نقشه و تنوع نقشه در حلقوی پودی بیشتر و هزینه های تولید در این شیوه بسیار پایین تر است.
  2. در شرایط معمول بافندگی، پارچه های تولیدی حلقوی تاری، ثبات ابعادی بیشتری نسبت به حلقوی پودی دارند، زیرا در صورت پاره شدن نخ یک حلقه و تحت کشش قرار گرفتن ساختمان بافت حلقوی پودی، یک خط معيوب دررفتگی عمودی در پارچه ایجاد مي گردد، در حالی که ساختمان بافت حلقوی تاری به گونه ای است که دررفتگی طولی به راحتی به وجود نمي آید.
  1. پارچه هاي بافته شده با روش حلقوی پودی دارای قابلیت کشش بیشتری نسبت به پارچه هاي بافته شده با روش حلقوی تاری مي باشد.
  1. در بافندگی حلقوی تاری، برای هر سوزن حداقل یک نخ در هر رج وجود دارد. بنابراین به دلیل وجود تعداد سوزن بسیار روی ماشین ها، به چله پیچی نخ ها بر روی قرقره ها نیاز است که باعث افزایش عملیات مقدماتی برای تولید پارچه، در مقایسه با بافندگی حلقوی پودی، مي شود.
  1. منسوجات حلقوی پودی معمولاً به مصرف تهیۀ لباس زیر، بلوز، ژاکت، کت و دامن کت و شلوار، لباس های ورزشی و دریا، گرمکن، جوراب، دستکش، شال گردن، کلاه، پتو، رومبلی پرده، منسوجات صنعتی، پزشکی، خانگی و تزئینات مي رسد.

اما تولیدات حلقوی تاری دارای مصارفی چون تهیۀ لباس رو، لباس زیر لباس ورزشی، تور، پرده های تور ساده و نقش دار، پارچه لباس هاي ورزشي، تور ماهیگیری، رومیزی، ملحفه، رومبلی و روکش صندلی اتومبیل، همچنين پارچه های صنعتی، پزشکی، تزئینی و مصارف خاص ديگر مي باشد.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/4pz3

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *