ویژگی‌های نخ‌های مورد استفاده در سیستم‌های بافندگی

نخ‌های مورد استفاده در سیستم‌های بافندگی مختلف چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای تولید پارچه سه روش اصلی وجود دارد که عبارتند از:

  • بافندگی تاری-پودی
  • بافندگی حلقوی شامل حلقوی تاری و حلقوی پودی
  • منسوجات بی‌بافت

در مطلب پیش رو به بررسی روش‌های تولید پارچه و ویژگی نخ‌های مورد استفاده در آن خواهیم پرداخت.

معمولا برای تولید پارچه‌های کت و شلواری، چادری، ملحفه‌‍ای و… از سیستم بافندگی تاری-پودی استفاده می‌شود.  در این نوع بافندگی برای بافت پارچه از دو دسته نخ تار و پود استفاده می‌شود. رشته نخ‌های طولانی که در راستای طول پارچه و موازی با کناره‌ی پارچه هستند نخ تار و نخ‌های قرار گرفته در عرض پارچه را که طول آن‌ها برابر با پهنای پارچه است نخ پود نامیده می‌شوند. ویژگی‌های اصلی نخ تار عبارتند از:

  1. نخ تار باید کاملا تمیز، یکنواخت و در حد امکان بدون گره باشد.
  2. نخ تار باید در برابر نیروهایی که در ماشین بافندگی به آن وارد می‌شود، از مقاومت و استحکام کافی برخوردار باشد.
  3. گره‌های موجود در نخ تار، باید از نظر نوع و انسحدازه‌ی گره مناسب باشند به طوریکه در مقابل نیروهای وارده باز نشوند و به راحتی از قسمت‌های مختلف بافندگی مانند لامل، میل‌میلک و شانه عبور کنند.
  4. نخ تار باید یکنواخت و به مقدار کافی آهار خورده باشد تا علاوه بر افزایش استحکام نخ، از پرزدار شدن آن جلوگیری شود.
  5. نخ‌ها در چله نخ تار(اسنو) باید کاملا موازی بوده و با کشش یکنواخت پیچیده شده باشند.
  6. طول نخ‌های تار در اسنو باید باهم برابر بوده و بین‌شان نخ پاره شده وجود نداشته باشد.

نخ پود در ماشین‌های بافندگی با ماکو روی ماسوره و در ماشین‌های بافندگی بدون ماکو از روی بوبین نخ باز شده و استفاده می‌شوند. ویژگی‌های اصلی در نظر گرفته شده برای نخ پود عبارتند از:

  1. نخ پود باید محکم، تمیز و یکنواخت باشد.
  2. کشش نخ پود پیچیده شده بر روی ماسوره باید به گونه‌ای باشد تا در اثر زیاد بودن کشیده شدن نخ پود، تعداد پودپارگی زیاد نشود و از طرفی در اثر کم بودن کشش، نخ پود از روی ماسوره ریزش نکند.
  3. کشش نخ پیچیده شده روی همه ماسوره‌ها باید یکسان باشد.
  4. ماسوره نخ پود باید دارای نخ ذخیره باشد تا هنگام تعویض ماسوره در ماشین بافندگی اتوماتیک، دستگاه متوقف نشود.

بافندگی حلقوی پودی(که یکی از انواع آن ماشین گردباف است) روش ساده‌تری برای تبدیل نخ به پارچه است در این روش امکان تولید پارچه حتی با یک بسته نخ وجود دارد. ولی در حلقوی تاری برای هر سوزن حداقل یک نخ در هر رج وجود دارد پس به تعداد زیادی سوزن و نخ و چله‌‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‌پیچی نخ نیاز دارد. لازم به ذکر است که تفاوت‌هایی در سیستم بافندگی حلقوی تاری و پودی به شرح زیر وجود دارد:

  1. در بافندگی حلقوی پودی امکان تولید بافت‌هایی متنوع‌ و همچنین استفاده از نخ‌های متنوع نسبت به حلقوی تاری بیشتر است.
  2. سرعت تولید بافت در حلقوی پودی کمتر از حلقوی تاری و بافندگی تاری پودی است.
  3. پارچه حلقوی پودی ثبات ابعادی کمتری دارند زیرا در صورت پاره شدن نخ یک حلقه و تحت کشش قرار گرفتن ساختمان بافت آن، یک خط معیوب در رفتگی عمودی در پارچه ایجاد می‌شود ولی پارچه تاری اینطور نیست.
  4. بافت حلقوی پودی دارای قابلیت کشش بیشتری نسبت به تاری است.

به طور کلی نخ‌هایی که برای بافندگی تاری پودی استفاده می‌شوند نسبت به نخ‌های مورد استفاده در بافندگی حلقوی، محکم‌تر بوده و خاصیت کششی کمتری دارند تا از سایش و پرزدهی نخ‌ها هنگام بافت و عبور از وردها و میل‌میلک‌ها جلوگیری شود. همچنین نخ‌هایی که در بافندگی تاری پودی استفاده می‌شوند بر روی دوک‌های مخروطی شکل پیچیده می‌شوند تا موقع باز کردن نخ، استفاده از آن آسان‌تر باشد ولی نخ‌های مربوط به بافندگی حلقوی معمولا به صورت کلاف پیچیده و فروخته می‌شوند.

نخ‌های مورد استفاده در بافندگی تاری پودی می‌توانند در بافندگی حلقوی نیز استفاده شوند اما کمی آگاهی راجع به نخ‌ها و کاربرد آن‌ها به شما کمک می‌کند تا پارچه‌بافی موفق‌تری داشته باشید. نخ‌های بافندگی تاری-پودی و حلقوی به طور یکسان تولید نمی‌‍شوند. نخ‌های حلقوی به صورت بلند، نرم و کششی تولید می‌شوند درحالی که نخ‌های تاری-پودی با استحکام بالا و بادوام تولید می‌شوند. درواقع نخ‌های مورد استفاده در بافندگی تاری-پودی محکم‌تر هستند و تاب بیشتری دارند.

ویژگی نخ مناسب برای استفاده به عنوان نخ تار و پود:

مواد مختلفی برای استفاده به عنوان نخ پود مناسب هستند. ویژگی مورد نیاز برای نخ پود این است که الیاف نخ به خوبی با یکدیگر درگیر شده باشند و طول کافی داشته باشد تا بتواند در عرض پارچه قرار گیرد.

ولی برای نخ تار سه ویژگی مهم مورد توجه است که عبارتند از:

  1. نخ تار مورد نیاز باید به اندازه کافی محکم باشد. برای آزمایش این موضوع نخ را تحت کشش قرار دهید اگر نخ با نیروی زیاد و با صدای بنگ طوری پاره شد، این نخ برای تار مناسب است ولی اگر به راحتی پاره شد نخ مناسبی برای تار نیست.
  2. هیچ‌گاه از نخ‌های پرزدار برای نخ تار استفاده نکنید. این نخ‌ها هم در هنگام بافندگی بر روی ماشین مشکل ایجاد می‌کنند و هم پارچه بافته شده از آن‌ها تل شده و کیفیت مناسبی ندارند.
  3. نخ‌های کشی (stretch and super stretch) مانند نخ اکریلیک برای نخ تار مناسب نیستند ولی این نخ‌ها را می‌توانید به عنوان نخ پود استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/9n1r

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

3 دیدگاه برای “ویژگی‌های نخ‌های مورد استفاده در سیستم‌های بافندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *