پارچه ای که بدون مصرف انرژی بدن را گرم و یا خنک می کند

لباسی را تصور کنید که می تواند با تغییر شرایط آب و هوا سازگار باشد و بدن را در گرمای ظهر خنک نگه دارد اما هنگام وزش باد عصر گرم می شود. چنین لباسی را هم میتوان خارج از خانه و هم در خانه پوشید چرا که به طرز چشمگیری نیاز به سیستم خنک کننده و یا گرم کننده را کاهش می دهد. اکنون ، محققان در مجله ACS Applied Materials & Interfaces  گزارش داده اند که پارچه ای بادوام و راحت ساخته اند که بدن را گرم و خنک می کند، بدون اینکه انرژی مصرف کند.

به گفته محققان : “پارچه های هوشمندی که می توانند بدن را گرم یا خنک کنند، چیز جدیدی نیست اما به طور معمول، یک پارچه نمی تواند هر دو عملکرد را داشته باشد. این پارچه ها اشکالاتی دیگر نیز دارند: می توانند حجیم، سنگین، شکننده و گران باشند. بسیاری از آنها به منبع قدرت خارجی احتیاج دارند. ” گوانگمینگ تائو و همکاران می خواستند یک پارچه کاربردی تر برای مدیریت دمای بدن ایجاد کنند که بتواند بر همه این محدودیت ها غلبه کند.

محققان ابریشم و کیتوزان را که ماده ای از اسکلت سخت پوست صدف است، در الیاف رنگی با ساختارهای متخلخل منجمد میکنند. آنها منافذ را با پلی اتیلن گلیکول (یک پلیمربا فاز متغیر که انرژی حرارتی را جذب و آزاد می کند) پر کرده، سپس نخها را با پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان می پوشانند تا از ترشح پلی اتیلن گلیکول مایع جلوگیری شود.

الیاف حاصل از آن قوی، انعطاف پذیر و ضد آب بوده است. محققان برای آزمایش الیاف ،آنها را درون یک تکه پارچه ای که داخل یک دستکش پلی استر قرار داده بود، بافتند. هنگامی که شخصی که دستکش را پوشیده است، دست خود را درون یک محفظه گرم ( 122 درجه فارنهایت) قرار می دهد، پلی اتیلن گلیکول جامد گرما را از محیط جذب می کند، ذوب شده و پوست را خنک می کند. سپس، هنگامی که دست دستکش به محفظه سرد (50 درجه فارنهایت) منتقل شد ، پلی اتیلن گلیکول تثبیت شد، گرما را آزاد کرده و پوست را گرم می کند.

به گفته محققان ، فرایند ساخت این پارچه با صنعت نساجی سازگار است و می تواند برای تولید انبوه افزایش یابد.

مؤلفان منابع مالی را از بنیاد ملی علوم طبیعی چین و صندوق آزمایشگاه  WNLO Man-Machine تأیید می کنند.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/94i7

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *