روش های تولید پارچه

روش های تولید پارچه

گرچه انسان های نخستین از پوست حیوانات جهت پوشاندن بدن خود استفاده می نمودند، ولی بعدها سعی کردند الیاف را به نخ و نخ را به پارچه تبدیل نمایند . بدین منظور روش های مختلفی جهت تولید پارچه مورد استفاده قرار گرفته اند که در زیر شرح داده می شود:

روش های تولید پارچه

امکان تهیه ی پارچه به طور مستقیم از لایه ی الیاف به وسیله ی ایجاد و اتصال، ذوب و یا درگیر کردن الیاف به منظور تولید بی بافت ها و نمد ها وجود دارد لیکن این نوع پارچه ها دارای محدودیت هایی در موقع استفاده می باشند و ویژگی های لازم در موارد مختلف مصرف را ندارند.روش های مکانیکی متنوعی جهت تبدیل نخ به پارچه با توجه به نوع مصرف آن وجود دارد. این روش ها عبارتند از :

  1. تولید پارچه با استفاده از دو دسته نخ تار و پود(Interweaving)
  2. تولید پارچه از پیچش یک دسته نخ دور نخ های تار(Interwinig)
  3. تولید پارچه از طریق تشکیل حلقه و اتصال و درگیری حلقه ها با یکدیگر(Interlooping)

روش های تولید پارچه

هر یک از روش های فوق الذکر سیر تکامل خود را از روش های دستی تا روش های پیچیده ی ماشینی اتوماتیک امروزی طی کرده اند . بافندگی حلقوی یکی از روش های تولید پارچه می باشد. در این روش نخ برخلاف دو روش قبلی از دو دسته نخ استفاده نمی شود ، بلکه با استفاده از یک دسته نخ، حلقه تشکیل شده و حلقه ها به صورت زنجیر و به صورت های مختلف با یکدیگر درگیر شده و پارچه تولید می گردد. نحوه تغذیه ی نخ به سوزن و اتصال حلقه ها به یکدیگر باعث تقسیم بندی این نوع بافندگی به دو روش مختلف گردیده است:

  • بافندگی حلقوی پودی
  • بافندگی حلقوی تاری

در بافندگی حلقوی پودی نخ در جهت افقی به سوزن ها تغذیه شده و پارچه تولید می گردد، در حالی که در بافندگی حلقوی تاری تغذیه نخ در جهت عمودی صورت گرفته و پارچه تولید می شود.

مقایسه ی بافندگی حلقوی تاری و پودی

در بافندگی حلقوی پودی اتصال یک حلقه به حلقه بعدی در یک رج صورت می گیرد در حالی که در بافندگی حلقوی تاری این عمل در دو رج متفاوت صورت می گیرد.

در بافندگی حلقوی پودی حلقه ها در جهت افقی تشکیل می شود ولی در بافندگی حلقوی تاری حلقه ها در جهت طولی تشکیل می شود.

در بافندگی حلقوی پودی ساده می توان با یک سر نخ پارچه تولید نمود، در صورتی که در بافندگی حلقوی تاری به هر سوزن می بایست حداقل یک نخ تغذیه نمود.

پارچه های حلقوی پودی به صورت گرد (کیسه ای) و یا عرض باز (غیر کیسه ای) قابل تولید اند در حالی که پارچه های حلقوی تاری به صورت غیر کیسه ای بافته می شوند.

پارچه های پودی در دو جهت طولی و عرضی قابلیت کشش دارند در صورتی که این ویژگی در پارچه های تاری کمتر می باشد

پارچه های حلقوی پودی بر خلاف پارچه های حلقوی تاری قابل شکافتن و تجزیه می باشند.

 

مطالب مرتبط:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/kcrm

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *