تکسچرایزینگ

فرایند تکسچرایزینگ

فرآیند تکسچرایزینگ

تکسچرایزینگ تبدیل الیاف صاف و مستقیم مصنوعی (نظیر پلی استر، نایلون، آکریلیک و…)، به الیاف فر و موجدار است. هدف از انجام این فرآیند، شبیه سازی خواص الیاف کوتاه طبیعی، افزایش حجم، عایق سازی گرمایی، قابلیت پوشش، نرمی، پرکنندگی و قابلیت انتقال رطوبت در الیاف مصنوعی است .

در فرآیند تکسچرایزینگ نخ گرم می شود و از طریق اعمال تاب در فیلامنت ها یا عبور آنها از یک جریان آشفته یا جت سیال، تغییر فرم طولی بوجود آمده و در آن فر و موج ایجاد میگردد و سپس برای تثبیت فر و موج ایجاد شده، خنک میشود. فرآیندهای متعددی برای ایجاد فر و موج در نخ وجود دارد که با توجه به چگالی خطی نخ و نیز ویژگی های مورد نیاز محصول نهایی، از فرآیند مناسب استفاده می شود .

فرایند تکسچرایزینگ

فرایند تکسچرایزینگ به 3 روش پرکاربرد:

  1. روشی که معمولا بیشتر از بقیه روش ها در ریسندگی های نخ DTY انجام می گیرد، تاب مجازی می باشد. در این روش، ابتدا با کشش و حرارت، زنجیره های ملکولی نخ POY شکسته می شود. سپس با تاب دادن به نخ، این زنجیره های شکسته شده و حالت زیگزاگی به خود می گیرد. زمانی که نخ به این حالت رسید، هم زمان عملیات سرد کردن نیز انجام می گیرد. پس از باز کردن تاب نخ، به واسطه داشتن حالت زیگزاگ، نخ حالت فنری به خود می گیرد.
  2. روش جت هوای داغ نیز یکی از روش های مهم تکسچرایزینگ است که در این روش از یک سیال داغ برای تکسچرایزینگ استفاده می شود. این روش تنها روش برای تولید نخ های BCF است که اهمیت زیادی دارد.
  3. تکسچره هوا ( air texturing ) با ایجاد تکسچر بر روی نخ به وسیله فشار هوا (۱۰ تا ۱۵ بار) انجام می­شود، در این روش برای تولید نخ ATY  استفاده می شود.فرایند تکسچرایزینگ

در زمان گذشته از چرم طبیعی برای خودروهای گران و از روکش‌های پلی وینیل (چرم مصنوعی) برای روکش صندلی خودروهای ارزانتر استفاده می‌ شد که چرم مصنوعی  علیرغم ارزانی، به دلیل  سمی بودن بعد از مدتها منسوخ شد و استفاده از نخ تکسچره هوا جایگزین آن شد.

نخ‌های تکسچره هوا جایگزین نخ‌های پلی‌استرپنبه ریسیده در چله فرش ماشینی شد و موجب شد تا استحکام و دوام محصول افزایش و قیمت کاهش یابد و تولید نیز راحت‌تر صورت پذیرد. زیرا در هنگام بافت، به دلیل عدم وجود الیاف آزاد و پراکنده هیچ پرزی وجود نداشت. حدود بیست سال پس از استفاده این نخ در فرش ماشینی توسط آمریکایی‌ها،  این مورد اکنون مورد استقبال ایرانی‌ها هم قرار گرفته است.

به تدریج از نخ تکسچره هوای نایلونی و پلی پروپیلینی در پوشاک ورزشی و البسه زیر هم استفاده شد. زیرا الیاف pp دارای خاصیت هایژنیک است و برخلاف تصوری که در مورد ایجاد حساسیت این نوع الیاف در اثر تماس با بدن وجود دارد، این الیاف به دلیل جذب رطوبت صفر و عدم توانایی در نگهداری رطوبت، کاملاً بهداشتی هستند و امکانی برای رشد باکتری فراهم نمی‌کنند؛ در حالیکه، الیاف پنبه‌ای به دلیل حبس رطوبت به مدت طولانی و خشک نشدن سریع این مشکل را دارند.

از سوی دیگر، تماس مستقیم بدن با الیاف pp که زیر دست پلاستیکی دارد، برای افراد حساس، ناراحتی به همراه می‌آورد که این مشکل هم با تولید نخ‌های تکسچره هوای pp رفع شده، این نوع نخ زیردستی پنبه‌ای مانند و غیرمصنوعی ایجاد می‌کند. عملاً در این روش، نایلون و pp از یک طرف رطوبت را جذب و از طرف دیگر، دفع می‌کنند. از این نخ ها به دلیل خاصیت مشابه در جوراب ورزشی و ژرسه تیم های ورزشی هم استفاده می‌شود.

آمریکایی‌ها از نخ تکسچره هوا پلی‌استر به دلیل استحکام بالا ، نداشتن پرز و بالابودن راندمان بافت در چله فرش ماشینی استفاده کردند. در ایران، از این نوع نخ علاوه بر تار، به جای پود، خواب و پود مجازی فرش هم استفاده می شود.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/gtry

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *